Položaj žena u preduzetništvu

Preduzetnice donose novu vrednost privrednoj klimi koju su do nedavno uglavnom stvarali muškarci, te je neophono žene sve više osposobljavati da svoje kreativne biznis ideje što lakše sprovode u dela. Ipak, govoreći o položaju žena u domaćem preduzetništvu, uporno se održava veliki jaz u odnosu na muškace koji su po još važećim tradicionalnim obrascima i dalje “gazde” – u mogo većoj meri vlasnici kapitala i dominantno menadžeri velikih kompanija. 

Žena je trostruko manje u biznisu nego muškaraca 

Ako pogledamo statistiku videćemo da nije preterano ohrabrujuća i da su žene i dalje u zapećku, uprkos pozitivnoj preduzetničkoj atmosferi upravo za razvoj preduzetnica. One se koprcaju sa svojim biznisom koji je uglavnom po veličini na mikro ili malom nivou, dok su srednja i velika preduzeća “muški posao”. Statistika nam kaže da je nešto manje od trećine žena među osnivačima firmi u Srbiji, ali koliko je njih zaista aktivno u poslu, nema preciznih podataka. Mnogi muškarci otvaraju firme na svoje supruge i ostale članice porodice upravo zbog podsticajne politike prema ženskom preduzetništvu, a zapravo u realnosti iza tih biznisa stoje biznismeni – pravi vlasnici i menadžeri. Možemo se u ovom smislu osloniti na podatak o broju žena na menadžerskim funkcijama, odnosno na to da je u privrednom registru oko 24% žena koje su direktorke, odnosno zakonske zastupnice firmi. To je nešto manje od četvrtine među direktorima domaćih preduzeća.

Kako do izjednačavanja sa kolegama preduzetnicima? 

Zašto žene još nisu stigle muškarce, makar i po broju osnovanih privrednih društava? Odgovor na pitanje od milion dolara počinje jednim ne tako jednostavnim pojmom – vreme. Ako nam je potrebno više vremena da žene dovedemo u egal sa muškarcima, jer svedočimo tome da su jednako sposobne muškim kolegama, onda ne bi trebalo da ga traćimo. Staviti žene na istu startnu poziciju podrazumeva sistemske promene u društvu – od najranijeg porodičnog vaspitanja, preko školstva i naposletku kroz uredbe i podzakonske akte kojima će država pomagati u većoj meri ženama da postanu businesswomen (jer smo u strategijama i zakonima već odavno nosioci istih prava). Ohrabriti ih da samostalno rade, razvijaju svoje ideje i traže pomoć za pokretanje, stasavanje ili širenje biznisa je glavni korak na putu razvoja ženskog preduzetništva. 

Da li će nove tehnologije favorizovati ženski biznis 

Tehnološki razvoj, internet i digitalizacija ne samo da su modifikovali postojeće biznise, već su stvorili i mnoge nove delatnosti. Žene u Srbiji se i strateški “guraju” u IT sektor, koji je prepoznat kao okosnica njihovog poslovnog razvoja. Ipak, svedoci smo da su i ovaj segment većinom osvojili muškarci, sasvim spontano evoluirajući iz drugih tehničkih profesija u kojima su i decenijama unazad bili dominantni. Uprkos tome, razvojna šansa ženskog biznisa leži upravo na ovom mestu – u digitalnom svetu koji je i nastao u istorijskom momentu kada su žene već ostvarile visok stepen ravnopravnosti. Znači, tu smo od početka – uz kompjutere, interent, pametne telefone, Google, društvene mreže i razne druge aplikacije. Imamo dobru polaznu osnovu da ove tehnologije stavimo u službu razvoja preduzetnica, pa i onih koje se bave dijametralno suprotnim stvarima – poput starih zanata i domaćih radinosti.

Kako koristiti Google za promociju preduzetništva

Google nam daje alate koji pomažu vidljivost biznisa i time nam omogućava prisustvo na mapi klijenata koji su im u blizini. Početnice u biznisu mogu potpuno besplatno koristiti Google-ove alate za promociju svog poslovanja, te je ključno uputiti ih da pravilno koriste ovaj servis. Uticaj ovog pretraživača je nezanemarljiv i žene treba da se okrenu Google-u odmah po pokretanju biznisa – bilo da se radi o proizvodima ili uslugama, kako bi klijenti znali za njih, bili u mogućnosti da komuniciraju sa kompanijom i ostavljaju recenzije, odnosno ocene. Sve ovo “podiže” biznis u Google pretrazi, koja je danas osnovni instrument u rukama svih korisnika.

Kroz razne primere dobre prakse i tutorijale, Google business prikazuje žene koje su se smelo upustile u preduzetniče vode. Tako pojačava dojam da preduzetništvo prirodno pripada ženama, da im je udobno u biznis okruženju i da mogu uspešno upravljati preduzećima različitih delatnosti koje su se do juče smatrale isključivo “muškim”. Sve ovo su razlozi zbog kojih žene treba da prihvate Google neposredno po osnivanju firme, pa čak i pre izlaska na tržište.